گروه های اموزشی متوسطه ی منطقه ی 4

ارائه مطالب آموزشی در وبلاگ گروه های آموزشی

ارائه مطالب آموزشی در وبلاگ گروه های آموزشی

آغاز سخن

دوشنبه, ۱ مهر ۱۳۹۲، ۱۱:۰۴ ب.ظ

به نام یگانه هستی بخش

دوستان ومهربانان عزیز سلام  

دوست داریم زندگى ‏هایمان، سرشار از صمیمیت و خونگرمى و صفا باشد.

حریم انسانها و حرمت همگان، محفوظ بماند و معاشرت‏ هایمان نشأت‏ گرفته از «فرهنگ قرآنى‏» و تعالیم مکتب باشد.

و این، یعنى «زندگى مکتبى‏».

پایدارى و استحکام رابطه ‏هاى مردمى، در سایه رعایت نکاتى است که ‏برگرفته از «حقوق متقابل‏» افراد جامعه باشد.

در اینکه «چگونه باید زیست‏» و چه سان با دیگران باید رابطه داشت، نکته‏ اى ‏است که در بحث «آداب معاشرت‏» مى ‏گنجد.

بر خلاف فرهنگ غربى، روح و محتواى فرهنگ دینى ما بر پایه «ارتباط‏»،«صمیمیت‏»، «تعاون‏»، «همدردى‏» و «عاطفه‏» استوار است. جلوه‏ هاى این فرهنگ ‏بالنده نیز در دستورالعمل هاى اخلاقى اسلام دیده مى ‏شود.

«زندگى مکتبى‏»، در سایه شناخت این رهنمودها و به کار بستن آنها درصحنه‏ هاى مختلف زندگى است، نه با شعار و ادعا. به هر میزان که معیشت و معاشرت ما با اینگونه هدایت هاى دینى در مقوله رفتار، هماهنگ باشد، به همان‏ اندازه زندگی هایمان «مکتبى‏» است. مسلمان باید به ‏گونه‏اى در چارچوب اصول و سنن فرهنگ دینى خودش زندگى کند که با شهامت و افتخار، بتواند «امضاى دین‏»را پاى همه رفتارش بگذارد و زندگیش « برچسب اسلام‏» داشته باشد و الگوى ‏اسلامى را بر زندگى خویش در خانه و جامعه، سایه ‏افکن سازد.

«آداب برخورد»، «دید و بازدید»، «رفت و آمد» هاى خانوادگى و دوستانه، نحوه «گفتار» و «رفتار» با اقشار مختلف، «دوستى‏» و حد و حدود آن، مراعات‏« حقوق دیگران‏»، «ادب و سپاس و احترام‏»، از جلوه‏ هاى بارز اخلاق معاشرت ‏است. این‏گونه رابطه‏ هاى اجتماعى، با عنوان هاى مختلف و در شرایط گوناگون‏ انجام مى ‏گیرد. گاهى به صورت «صله ‏رحم‏» است؛ در ارتباط با اقوام و بستگان.گاهى نام «عیادت‏» به خود مى‏ گیرد؛ در مورد بیماران. گاهى نسبت‏ به برادران و خواهران دینى، عنوان «زیارت‏» مى ‏یابد، گاهى با همسایگان است، گاهى بامستمندان. گاهى هم بر محور اطعام است و گاهى به شکل مسافرت هاى دور و نزدیک و بردن هدیه و آوردن «سوغات سفر». گاهى هم براى شرکت در مجلس عقد و عروسى یا مشارکت در مراسم سوگ و تسلیت‏ گویى است. به هر حال، همه اینها نوعى «رابطه‏» و «معاشرت‏» است و نشان‏ دهنده منش‏ انسانى و فرهنگ اخلاقى هر فرد. اسلام نیز در این باره بسیار سخن گفته و رهنمود داده است.

باشد که «فرهنگ خودى‏» و «هویت دینى‏» را پاس بداریم و با افتخار و سربلندى و رها از سلطه فرهنگى بیگانه و با تکیه بر رهاورد مکتب و وحى، زندگى و روابط خویش را بر پایه ارزش هاى برگرفته از قرآن و اهل بیت (علیهم ‏السلام)، سامان بخشیم و براى نسل هاى آینده «ادب و اخلاق‏» را میراث بگذاریم.

و امید آنکه در سالی که پیش روی داریم بتوانیم با با بهره مندی از تعالیم انسان ساز اسلام و پیروی از  دستورات حیات بخش پیشوایان راستین قدمی هر چند اندک در اعتلای فرهنگ ناب دینی برداریم . و در این راه پر مخاطره چشم امیدمان به تأییدات الهی است . و امید که شما عزیزان نیز ما را در این راه با نظرات سازنده خود یاری فرمایید.

                                                                                  با سپاس

                                                                   مسئول گروه مطالعات اجتماعی 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۷/۰۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی