گروه های اموزشی متوسطه ی منطقه ی 4

ارائه مطالب آموزشی در وبلاگ گروه های آموزشی

ارائه مطالب آموزشی در وبلاگ گروه های آموزشی

بازگشایی مدارس و آغاز مهر

سه شنبه, ۲ مهر ۱۳۹۲، ۱۱:۲۰ ب.ظ

آموزش و پرورش، به طور مستقیم در تحول و پیشرفت دیگر نهادهای اجتماعی نقش بنیادی و زمینه ساز دارد. از این رو، ضعف یا قوّت این نهاد، در نهایت به ضعف یا پیشرفت دیگر نهادهای اجتماعی می انجامد. برای سازندگی، هیچ راهی مناسب تر از توجه عمیق به امر تعلیم و تربیت نیست. سرمایه گذاری در مورد انسان، به معنای سرمایه گذاری روی مولّد فناوری است که چنانچه در این امر مهم تدابیر لازم اندیشیده شود، به خود کفایی و فناوری نوین خواهیم رسید.

صاحب نظران، امر آموزش و پرورش را سرمایه گذاری افزوده می دانند؛ یعنی هزینه ای که صرف یک دانش آموز می شود، سودی چند برابر می دهد. به یقین اگر با این دیدگاه برای آموزش و پرورش برنامه ریزی کنیم، به نتیجه مثبت تری از تعلیم و تربیت خواهیم رسید.

امام علی علیه السلام نیز فرموده است: « به درستی که دانش، سبب زنده کردن دل ها از نادانی، روشنایی بخشیدن چشم ها از کوریِ جهالت، و توان بخشیدن بدن ها از ضعف است». با آغاز سال تحصیلی در اول مهر، همه ساله میلیون ها دانش آموز به شوق آموختن دانش، روانه مدرسه می شوند. این تکاپو، جلوه زیبایی به جامعه می بخشد ؛ گویی که خونی تازه به رگ های حیات کشور اسلامی عزیزمان وارد شده است و این چنین تجسم پرمعنایی از نسل آینده به اذهان خطور می کند. نسل فردا باید آن چنان سازنده جلوه کند که در خور فردای ایران باشد. این نسل باید کوله بار تجربه و دانش نسل گذشته را ره توشه خود کند و دمادم بر میزان شعور و آگاهی خود بیفزاید. نسل فردا، باید نسلی توانمند، سرفراز و کوشا و زمینه ساز دولت کریمه مهدوی باشد.

امام باقر علیه السلام نیز در احادیث گوناگون، جامعه اسلامی را به دانش آموزی و تحصیل شناخت دین و دیگر علوم مورد نیاز زندگی فرا خوانده است. آن حضرت در حدیثی می فرماید: « به فراگیری دانش بپردازید؛ زیرا دانش آموزی، عمل نیک؛ طلب علم، عبادت؛ گفت وگو درباره مسائل علمی، تسبیح؛ تلاش برای جستن معرفت، جهاد؛ تعلیم و آموزش آن به دیگران، صدقه؛ و قرار دادن آن در اختیار شایستگان، مایه نزدیکی به خداوند است. دانش، میوه ای بهشتی، انسی در وحشت، همدلی در غربت، رفیقی در خلوت، راهنمایی در ظلمت ها، یاوری در سختی ها و ارجمندی نزد دوستان است ».

امام خمینی رحمه الله در این مورد می فرماید: «اکنون بر معلمان متعهد است که با کوشش خود، جوانانی را تحویل دانشگاه دهند که با آگاهی از انحرافات گذشته دانشگاه، بر فرهنگ غنی و مستقل اسلامی ایران تکیه کنند. بر اساتید متعهد است که جوانانی متعهد نسبت به مصالح کشور و آگاه به اهداف اسلام، تحویل جامعه دهند».

در جایی دیگر می فرماید:« باید دستگاه های آموزشیِ متعهد و دل سوز برای نجات کشور، اهمیت ویژه ای در حفظ نوجوانان و جوانان عزیزی که استقلال و آزادی کشور در آینده منوط به تربیت صحیح آنان است، قائل باشند. نیز از این روست که نقش معلمان و اساتید در تربیت و تهذیب دانش آموزان و دانشجویان، به عنوان اساسی ترین و مؤثرترین نقش مطرح می گردد».

ضمن تبریک آغاز فصل تعلیم و تربیت ؛ در انتظار نظرات شما عزیزان جهت برنامه ریزی سال جدید می باشیم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۷/۰۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی