گروه های اموزشی متوسطه ی منطقه ی 4

ارائه مطالب آموزشی در وبلاگ گروه های آموزشی

ارائه مطالب آموزشی در وبلاگ گروه های آموزشی


رساله امپراتور: مارکس اورلیوس   (The Emperor`s Handbook)
اورلیوس از سال 161 تا 180 بعد از میلاد مسیح زمامدار روم بود. وی در تاریخ به عنوان یک «پادشاه فیلسوف مسلک» شناخته می‌شود. اندیشه‌های این مرد همچنان نقشه راه رهبران بزرگ است. این امپراتور اندیشمند با آنکه هرگز قصد چاپ دست‌نوشته‌های خود را نداشت، اما درس گفتارهایی جاودانه درخصوص آیین و فلسفه رواقیون و زندگی و رهبری از او به یادگار مانده است. اورلیوس در جایی می‌گوید که «برای داشتن یک زندگی شاد به چیزهای زیادی نیاز نیست؛ همه چیز درون خودتان است.» یا در جایی دیگر با تاکید بر اهمیت تغییر و تحول که امروزه از ملزومات رهبری است بیان می‌دارد که «جهان هستی یعنی تغییر؛ این اندیشه‌های ما است که زندگانی ما را می‌سازد.»
هنر جنگ: سان تزو   (Art of War)
«هنرجنگ» یکی از قدیمی‌ترین کتاب‌ها در استراتژی نظامی در جهان است. در جنگ، زمانی که قادر به حمله هستیم، باید عکس آن را نشان دهیم. وقتی می‌توانیم از نیروهایمان استفاده کنیم، باید طوری وانمود کنیم که نمی‌توانیم. وقتی که نزدیک دشمن هستیم باید کاری کنیم که دشمن خیال کند دور هستیم. زمانی که دور هستیم باید خود را نزدیک نشان بدهیم. سپس حمله را آغاز کنید و دشمن را شکست بدهید. کسب و کار و تجارت مانند جنگ است. همان طور که در جنگ با دشمن درگیر هستیم، در تجارت هم با رقبا در نبردیم. توانایی تطبیق دشمن جنگی با رقیب تجاری، تصرف زمین‌های همسایه با بازارهای جدید تجاری، روز و شب جنگیدن با زمان ورود کالا به بازار رقابت و...مثال‌هایی از این مقایسه هستند.
انسان در جست‌وجوی معنا: ویکتور فرانکل   (Man`s Search for Meaning)
ویکتور فرانکل از روانپزشکان مشهور اتریشی و از بازماندگان اردوگاه‌های کار اجباری نازی‌ها است. کتاب ارزشمند و خواندنی «انسان در جست‌و‌جوی معنا» متشکل از دو بخش اصلی است. بخش اول با عنوان «تجاربی از اردوگاه اجباری» شرح حالی از درون اردوگاه‌های کار اجباری است که خود نویسنده آنها را تجربه کرده و دیده است. بخش دوم به معرفی لوگوتراپی (معنادرمانی) می‌پردازد. در این بخش مفاهیمی چون معناجویی، پویایی اندیشه‌ای، خلأ وجودی، جوهر وجود و... مطرح می‌شود.
فرانکل مدت زیادی در اردوگاه کار اجباری اسیر بود و تمام خانواده او به جز خواهرش در این راه قربانی شدند؛ اما چنین فرد باتدبیری چگونه این‌گونه زندگی و محیط سرشار از تنش و آشوبناک را قابل زیستن می‌دانست؟ شاید بهترین جواب را خود او می‌دهد: آنچه انسان‌ها را از پا درمی‌آورد، رنج‌ها و سرنوشت نامطلوب‌شان نیست، بلکه بی‌معنا شدن زندگی است که مصیبت‌بارتر است و معنا تنها در لذت و شادمانی نیست، بلکه در رنج و مرگ هم می‌توان معنایی یافت و در جایی دیگر سخن معروف نیچه یعنی «آنچه را که موجب مرگ من نشود، مرا نیرومندتر می‌کند» نقل قول می‌‌کند.
پوکر دروغگویان: مایکل لوئیس  (Liar`s Poker)
مایکل لوئیس، نویسنده‌ای کهنه‌کار در وال‌استریت ژورنال است و آثار بسیاری از او در حوزه اقتصاد و کسب‌وکار وجود دارد. شاید بتوان گفت که دستمایه اصلی کتاب‌های او روایت داستان‌گونه از بحران‌های اقتصادی و چالش با آنها است.
از خوب به عالی: جیم کالینز  (Good to Great)
چرا برخی شرکت‌ها چندین دهه شکوفا باقی می‌مانند؛ اما برخی دیگر از پا می‌افتند و از بین می‌روند؟ این پرسش بنیادین جیم‌کالینز، استاد بزرگ فوت و فن‌های رهبری و مدیریت است. خوب، دشمن عالی است. این مهم‌ترین مفهومی است که نویسنده کتاب سعی دارد تا خواننده را متوجه آن کند. کتاب‌های کالینز حاصل چندین سال کار تحقیقاتی وی هستند و آثار او را خردورزان غربی به مثابه انجیل مدیریت تصور می‌کنند. یکی دیگر از کتاب‌های جیم‌کالنیز «چگونه بزرگ‌ترین‌ها سقوط می‌کنند» بود که در سال 2009 موجب شد که رییس تویوتا صنعت اتومبیل‌سازی را با اظهار نظر خود دچار شوک کند. وی گفته بود که با مطالعه این کتاب به این نتیجه رسیده است که شرکتش در چهارمین مرحله از پنج مرحله زوال معرفی شده در کتاب کالینز قرار دارد.
نفوذ: روانشناسی ترغیب: رابرت سیالدینی
(
Influence: The Psychologhy of Persuasion)
اقناع و ترغیب، در قلب کسب‌وکار و رهبری قرار دارد؛ چرا که یک فرد به عنوان رهبر باید توانایی انجام این کار را در مشتری، مراجع، تامین‌کننده و کارکنان خود داشته باشد. سیالدینی به خوبی مفاهیم ژرف روانشناسی را وارد ادبیات تجاری کرده است.
غول‌های اقتصادی: هفت نوآور در عرصه کسب و کار و امپراتوری‌هایی که بنا نهادند: ریچارد تدلو
(
Enterprice: Seven Business Innovators and the Empires they Built)
تدلو در این کتاب به وقایع نگاری از رهبران بزرگ می‌پردازد، کسانی که دنیای مدرن امروز، زاییده اندیشه‌های ناب آنها است. به یقین الگوهای معرفی شده در این کتاب، چراغ راه رهبران جوان خواهد بود.
(THE PRINCE)
شهریار، اثری از نیکولو ماکیاولی (1469-1527)، نویسنده و سیاستمدار ایتالیایی که بی‌گمان پرخواننده‌ترین و بحث‌انگیزترین، ستوده‌ترین و بدنام‌ترین اثر در ادبیات سیاسی همه زمان‌ها است.

صعود پول؛ تاریخ مالی جهان: نیال فرگوسن
(
The Ascent of Money:A Financial History of the World)
فرگوسن، تاریخ‌نگاری مسلط به مفاهیم بازاری است. بر همه رهبران امروز و آینده واجب است تا از محیط کسب و کار پیرامون خود شناخت کافی داشته باشند. فرگوسن در این کتاب حرف‌های تازه‌ای می‌زند؛ او از تولد ملت جدیدی پس از جنگ سرد سخن می‌گوید. او این ملت را چیمریکا (چین+آمریکا) نامیده و معتقد است این دو کشور بدون هم نمی‌توانند به حیات خود ادامه دهند. معضل نوآوران؛ وقتی که فناوری نوین موجب شکست شرکت‌های بزرگ می‌شود:
کلایتون ام.کریستنسن (The innovator`s dilemma: when new twchnologies cause great firms to fail)
اخیرا کریستنسن به انتخاب Thinkers50 به عنوان بزرگ‌ترین اندیشمند کسب‌وکار معرفی شده است. در این کتاب وی نشان می‌دهد که چگونه ممکن است شرکت‌هایی که بر ارائه محصولات سطح بالا به مشتریان سودآور خود تمرکز می‌کنند، به دلیل نوآوری‌های نامتعارف، رقبای جدیدشان (نوآورانی که مشتریان سطح پایین‌تر را هدف می‌گیرند که به دنبال محصولات ارزان‌ترند) از میدان به در می‌شوند.

هفت عادت مردمان موثر: استفان کاوی (The Seven Habits of Highly Effective People)
کتاب کاوی از جمله کتاب‌های خودیاری بسیار مفید است. هفت عادت معرفی شده به وسیله استفان کاوی، هم در رشد و بالندگی شخصی و هم شغلی بسیار اثرگذار خواهد بود. دکتر استفان کاوی به تازگی بدرود حیات گفت.
قدرت عادت: چارلز داهیگ  (The Power of habit)
چارلز داهیگ در این کتاب با عنوان «قدرت عادت» به علمی اشاره می‌کند که در پس آن پرسش و چرایی درباره کارهای مختلف وجود دارد. در این کتاب وی تحقیقات علمی و اجتماعی را ترکیب کرده و می‌نویسد عادت با الگویی روانشناختی به نام «حلقه عادت» شروع می‌شود که سه فرآیند جداگانه دارد. ابتدا نشانه یا انگیزه وجود دارد که به مغز شما می‌گوید وارد مرحله اتوماتیک نسبت به رفتار خاص شود. بعد از آن، مرحله معمول یا روزمرگی است و مرحله سوم، پاداش است؛ چیزی که مغز شما دوست دارد به یادآوری آن کمک کند و حلقه عادت شکل می‌گیرد.
تنظیم قطب‌نما روی شمال حقیقی: رهبر ناب درون خود را کشف کنید: بیل جرج
(
True north: Discover your authentic Ieadership)
نسل آینده رهبران، بر اصالت تاکید و تمرکز دارند. بیل جرج از جمله پیش‌قراولان رویکرد رهبری ناب و اصیل است. این کتاب حاصل مصاحبه و گفت‌وگو با بیش از 100 رهبر کهنه‌کار و کارکشته است و جزوه علمی بسیار خوبی برای رهبران امروز و فردا می‌باشد.
سه‌شنبه‌ها با موری: میچ آلبوم (Thesdays with Morrie)
سه‌شنبه‌ها با موری از تاثیرگذارترین و پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات نیویورک تایمز است که از اکتبر 1997 تاکنون همواره در صدر جدول پرفروش‌ترین کتاب‌های سال قرار داشته است.
اپراه وینفری، بر اساس این کتاب، فیلمی تلویزیونی تهیه کرد که از تلویزیون ایران نیز پخش شد. سه‌شنبه‌ها با موری، نوشته یک نویسنده آمریکایی به نام میچ آلبوم (Mitch Album) است داستان کتاب واقعی است و درباره ارتباط استادی به نام موری شوارتز (Morrie Schwartz) با شاگردش میچ آلبوم است.
موری محبوب همه دانشجوها است. سال‌ها بعد موری بیماری خطرناکی می‌گیرد، به طوری که دکتر می‌گوید کم‌کم فلج می‌شود و در مدت دو سال نیز خواهد مرد. وی غصه‌دار نمی‌شود بلکه سعی می‌کند در این زمان با خوبی زندگی کند. میچ آلبوم تصمیم می‌گیرد که روزهای سه‌شنبه نزد استاد خود برود و هر بار در باب موضوعی با یکدیگر سخن گویند.
«وقتی مردن را می‌آموزی، زندگی کردن را یاد می‌گیری... تنها راه معنی دادن به زندگی این است که خودت را وقف دوست داشتن دیگران بکنی... مرگ زندگی را به پایان می‌رساند نه یک رابطه را... بعضی وقت‌ها آدم نمی‌تواند به چشم‌هایش اعتمادکند. باید به احساساتش اعتماد کند؛ اگر می‌خواهی دیگران به تو اعتماد داشته باشند، باید تو هم به آنها اعتماد داشته باشی. حتی در تاریکی مطلق. حتی وقتی داری می‌‌افتی... بسیاری از چیزها کشف شده است به جز چگونه زیستن.»

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۰/۲۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی