گروه های اموزشی متوسطه ی منطقه ی 4

ارائه مطالب آموزشی در وبلاگ گروه های آموزشی

ارائه مطالب آموزشی در وبلاگ گروه های آموزشی

عنوان گزارش:یک روز بادرهای باز

يكشنبه, ۲ آذر ۱۳۹۳، ۰۷:۴۱ ب.ظ

حسینی با بیان اینکه 97 عنوان کتاب‌ درسی با بسته آموزشی تولید شده است، خاطرنشان کرد: این تعداد عنوان همراه 964 عنوان کتاب درسی است که کتاب به علاوه معلم، آموزش می‌شود.

مدیرکل چاپ و توزیع مواد آموزشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه به همراه 97 عنوان کتاب درسی، لوح‌های فشرده نیز توزیع شده است، تصریح کرد: 12 عنوان از این کتاب‌ها مربوط به دوره ابتدایی است و به عنوان نمونه برای درس علوم پایه‌های دوم و سوم دبستان، فیلم آموزشی تولید کرده‌ایم.

حسینی افزود: برای چهار کتاب انگلیسی، عربی، قرآن و فارسی باید گویا در اختیار معلم و دانش‌آموز قرار گیرد تا تلفظ صحیح را بدانند.وی ادامه داد: برای دوره فنی و حرفه‌ای نیز نرم‌افزار تولید کرده‌ایم تا معلم توسط این نرم‌افزار آموزش را بهتر انجام دهد که در مجموع 13میلیون لوح فشرده شنیداری تولید شده است.

مدیرکل چاپ و توزیع مواد آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه کتاب‌های درسی در دو چاپخانه تولید می‌شود، گفت: شرکت افست کتاب دوره‌های ابتدایی را تولید می‌کند و شرکت چاپ و نشر کتاب‌های درسی نیز وظیفه تولید کتاب‌های دوره دبیرستان را بر عهده دارد

سخنران دوم برنامه مدیرکل دفتر تکنولوژی و انتشارات کمک‌ آموزشی جناب آقای محمد ناصری بودند

 ایشان با بیان اینکه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور موظف است در کنار کتب درسی، آن بخش از اجزای آموزشی را که به دست معلم و دانش‌آموز می‌رسد را خودش تولید کند، گفت: آموزش و پرورش معتقد است بخش خصوصی می‌تواند به شرط رعایت استانداردها وارد حوزه انتشارات شود، آقای ناصری در جلسه  با بیان اینکه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به این نتیجه رسیده است که در کتاب‌های درسی خلأ‌هایی وجود دارد که باید با کمک سایر وسایل کمک‌آموزشی از جمله مجلات رشد جبران شود، اظهار کرد: مجلات رشد عمر 50 ساله دارند و دفتر انتشارات مجلات رشد از سال 1341 تأسیس شده است.
ایشان افزودندکه: دو سال پس از تأسیس این دفتر مطالعاتی انجام شد که نشان می‌داد یکی از مشکلات بچه‌ها خواندن برای لذت بردن و فهم بیشتر است که باید از طریق وسایل آموزشی غیر از کتب درسی تجربه شود. در سال 43 اولین مجله پیک دانش‌آموز منتشر شد.پس از انقلاب این روند ادامه یافت، گفت: تا امروز بیش از 40 میلیون جلد از مجلات رشد تولید و توزیع شده است.
ناصری افزود: هرچند این مجلات بخشی از خلأ‌های موجود در کتب درسی را پر می‌کنند اما برخلاف کتاب‌های درسی اجباری نیستند و آموزش و پرورش هیچ‌گاه کمکی بابت انتشار این مجلات نداشته است.
وی با اشاره به اینکه آموزش لزوماً تخته‌سیاه و کلاس درس نیست گفت: آزمایشگاه، کتابخانه و کتاب‌های غیردرسی نیز می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد. معتقد هستیم که حفظ مکتوبات آموزشی به تنهایی نباید مطرح شود بلکه نقش رسانه‌های آموزشی نیز در این میان حائز اهمیت است.
مدیرکل دفتر تکنولوژی و انتشارات کمک‌آموزشی با بیان اینکه سازمان آموزشی و پژوهشی موظف است آن بخشی از اجزای آموزشی را که به دست معلم و دانش‌آموز می‌رسد را خودش تولید کند عنوان کرد: آموزش و پرورش معتقد است که بخش خصوصی هم می‌تواند به شرط رعایت استانداردها وارد حوزه انتشارات شود.
به گفته ناصری در حال حاضر آموزش و پرورش دارای چهار انتشارات مدرسه، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، منادی تربیت و انجمن اولیاء و مربیان و محصولات سایرین ناشرین را تأیید می‌کنیم

سخنران سوم برنامه جناب آقای دکتر محمدیان معاون پژوهشی وزیر بودند

ایشان با بیان داشتندکه:موضوع ما تربیت انسان است، اما نه آن انسانی که غرب تعریف کرده است، زیرا انسان فقط در خور و خواب خلاصه نمی شود. از دیدگاه فلسفه تربیت اسلامی انسان شأن خلیفه الهی دارد.

معاون پژوهشی وزیر با اشاره به برنامه درسی ملی به عنوان نقشه راهی که تمام فعالیت‌های آموزشی و پرورشی را از آغاز تا پایان دوازده سال تحصیلات رسمی هدایت و نظارت می‌کند، افزود: در نظام آموزشی ما رویکرد مدرک‌گرایی جای خود را به کسب فضایل اخلاقی و آگاهی‌‌های علمی و فناوری داده است که پنج عنصر تعقل، ایمان، علم، عمل و اخلاق در چهار عرصه رابطه با خود، رابطه باخالق جهان هستی(خداوند)، رابطه با خلق و رابطه با خلقت(نظام آفرینش) تعریف شده است و در یازده حوزه حکمت و تفکر - قرآن و معارف اسلامی - زبان و ادبیات فارسی – ریاضی - علوم - مطالعات و علوم اجتماعی - فرهنگ و هنر - بهداشت، سلامت و تربیت بدنی - کار و فناوری - آداب و مهارت‌های اجتماعی و آموزش زبان‌های خارجی امکان تحقق خواهد یافت.وی تفکر و پژوهش را یکی از مهم‌ترین عناصر در فرایند یاددهی و یادگیری توصیف و افزود: راهبرد اصلی ما در تدریس ریاضی " راهبرد حل مساله" است.

دکتر محمدیان نقد و تحلیل محتوای کتاب های درسی را گامی اساسی به سوی اصلاح نواقص احتمالی خواند و اضافه نمود: ما نه تنها از نقد هراسی نداریم بلکه از آن استقبال و بابت پیشنهادات سازنده حق الزحمه نیز پرداخت می کنیم.
در این برنامه که دکتر سید رضا اکرمی مشاور وزیر نیز حضور داشت، آقایان حسینی مدیر کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی و ناصری مدیرکل دفتر تکنولوژی و انتشارات کمک آموزشی ضمن تشریح نحوه چاپ و توزیع کتب درسی و تولید و توزیع مجلات کمک آموزشی رشد، به سوالات حضار پاسخ دادند.

 تهیه وتنظیم:زهرا حاجیلو سرگروه آموزشی ادبیات فارسی منطقه4

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۹/۰۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی