گروه های اموزشی متوسطه ی منطقه ی 4

ارائه مطالب آموزشی در وبلاگ گروه های آموزشی

ارائه مطالب آموزشی در وبلاگ گروه های آموزشی

فرم ارزیابی سوالات امتحانی

دوشنبه, ۲۷ آبان ۱۳۹۲، ۱۲:۰۹ ب.ظ

فرم نظارت و ارزیابی پرسش­های امتحانی درس شیمی

نام و نام خانوادگی طراح.............................. .................   استان       ............................          سال­تحصیلی92-91  /  نوبت ..................

 

شهر/منطقه ............................................                           آموزشگاه .................................        پایه ......................................

جدول شماره (1): ملاک‌های فنی پرسش­ها

 

ردیف

 

مـوارد

 

4

 

3

 

2

 

1

 

0

شماره پرسش­هایی که مورد در آنها رعایت نشده است.

1

پرسش­ها باید از آسان به دشوار تنظیم شوند (ترتیب قرار گرفتن می تواند بر اساس سطوح حیطه شناختی یا فصل کتاب یا .... باشد).

 

 

 

 

 

 

2

از انواع پرسش­ها به طور منطقی استفاده شود (تشریحی – صحیح/غلط-جورکردنی و... و سوالهایی مبتنی بر تصویر، جدول و نمودار).

 

 

 

 

 

 

3

هر پرسش باید یک هدف آموزشی را بسنجد.

 

 

 

 

 

 

4

بارم هر پرسش باید با جواب مورد نظر متناسب باشد.

 

 

 

 

 

 

5

در تدوین پرسش­ها باید بودجه­بندی کتاب رعایت شود.

 

 

 

 

 

 

6

متن یک پرسش نباید راهنمای پاسخ آن پرسش یا پرسش دیگر باشد.

 

 

 

 

 

 

7

پرسش­ها  باید با عبارت دقیق و دور از ابهام طرح شوند (همه دانش آموزان باید برداشت یکسان از پرسش داشته باشند) .

 

 

 

 

 

 

8

اهداف مهم کتاب باید در کل آزمون مورد توجه قرار گیرد.

 

 

 

 

 

 

9

پرسش­ها باید از روایی لازم برخوردار و برای سنجش هدف مورد نظر مناسب باشد.

 

 

 

 

 

 

10

برای پاسخ پرسش­های تشریحی باید دامنه و حدی در نظر گرفته شود.

 

 

 

 

 

 

11

تعداد پرسش ها مناسب و مطابق با دستورالعمل  ارائه شده باشد.

 

 

 

 

 

 

12

زمان در نظر گرفته شده برای آزمون با تعداد پرسش ها و محتوای آنها متناسب باشد.

 

 

 

 

 

 

13

پرسش ها باید دارای صحت علمی باشند.

 

 

 

 

 

 

سقف امتیاز  :  52

 امتیاز کسب شده

ادامه پیوست 3

جدول شماره (2) : رعایت سطوح حیطه شناختی

 

سطوح حیطه

نمره‌ای که می‌باید اختصاص یابد (نمره ملاک)

 

شماره پرسش

نمره اختصاص یافته

انحراف از

ملاک

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

دانش

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

درک و فهم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کاربرد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تجزیه و تحلیل

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ترکیب

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارزشیابی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مجموع انحراف از ملاک

 

= 6   (مجموع انحراف از ملاک – 20) = امتیاز

جدول تقسیم بندی نمرات به سطوح حیطه‌های شناختی جهت طرح پرسش­های دوره متوسطه

 

 

ردیف

 

نام درس

تقسیم نمره بین سطوح مختلف حیطه های شناختی

دانش

درک

کاربرد

تحزیه و تحلیل

ترکیب

ارزشیابی

جمع کل نمرات

3

شیمی پایه اول

3

5/4

5/4

5

5/1

5/1

20

4

شیمی پایه دوم

4

5

5

4

1

1

20

5

شیمی پایه سوم

5/3

5

5

5/4

1

1

20

 

 

 

ادامه پیوست 3

 

جدول شماره (3) : وضوح پرسش­ها

ردیف

موارد

امتیازات

4

3

2

1

0

 

1

باید مشخصات سربرگ به طور کامل نوشته شده باشد. شامل:

1- نام و نام­خانوادگی 2- نام درس 3-  رشته تحصیلی
4- تاریخ امتحان 5- ساعت امتحان 6- مدت امتحان 7-شهر یا منطقه 8-نام آموزشگاه 9- تعداد صفحه ها 10- دستورالعمل پاسخگویی ( در صورت لزوم )—عدم رعایت هر بند کسر 5/0 امتیاز

 

 

 

 

 

2

پرسش ها باید خوانا باشند (کیفیت تکثیر، وضوح تصاویر و تایپ نمودن پرسش­ها و در هم نبودن آن ها).

 

 

 

 

 

3

موارد منفی در پرسش باید با خط کشیدن زیر آن یا پررنگ کردن مشخص شوند و اعداد و ارقام برجسته تر از متن پرسش باشند. 

 

 

 

 

 

4

بارم هر پرسش باید در سمت چپ آن پرسش مشخص شود.

 

 

 

 

 

سقف امتیاز  :  16

امتیاز کسب شده:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ادامه پیوست 3

 

جدول شماره (4) : ادبیات پرسش­ها

ردیف

مـوارد

4

3

2

1

0

شماره پرسش­هایی که در آنها رعایت نشده است.

1

باید در متن پرسش­ها غلط املایی وجود نداشته باشد.

 

 

 

 

 

 

2

باید از نشانه‌ها و نقطه‌گذاری­ها به طور صحیح استفاده شود.

 

 

 

 

 

 

3

باید از جمله­های کوتاه و روان استفاده شده باشد.

 

 

 

 

 

 

سقف امتیاز : 12

امتیاز کسب شده:

 

جدول شماره (5) : امتیاز کسب شده از جدول‌های ارزشیابی کیفیت پرسش­ها

امتیاز کسب شده از جدول شماره (1)

 

امتیاز کسب شده از جدول شماره (2)

 

امتیاز کسب شده از جدول شماره (3)

 

امتیاز کسب شده از جدول شماره (4)

 

جمع امتیازها

 

                                            

گروه آموزشی استان...............................

تاریخ بررسی ................................

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۸/۲۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی