فرم ارزیابی سوالات امتحانی
فرم نظارت و ارزیابی پرسشهای امتحانی درس شیمی
نام و نام خانوادگی طراح.............................. ................. استان ............................ سالتحصیلی92-91 / نوبت ..................
شهر/منطقه ............................................ آموزشگاه ................................. پایه ......................................
جدول شماره (1): ملاکهای فنی پرسشها
ردیف |
مـوارد |
4 |
3 |
2 |
1 |
0 |
شماره پرسشهایی که مورد در آنها رعایت نشده است. |
1 |
پرسشها باید از آسان به دشوار تنظیم شوند (ترتیب قرار گرفتن می تواند بر اساس سطوح حیطه شناختی یا فصل کتاب یا .... باشد). |
|
|
|
|
|
|
2 |
از انواع پرسشها به طور منطقی استفاده شود (تشریحی – صحیح/غلط-جورکردنی و... و سوالهایی مبتنی بر تصویر، جدول و نمودار). |
|
|
|
|
|
|
3 |
هر پرسش باید یک هدف آموزشی را بسنجد. |
|
|
|
|
|
|
4 |
بارم هر پرسش باید با جواب مورد نظر متناسب باشد. |
|
|
|
|
|
|
5 |
در تدوین پرسشها باید بودجهبندی کتاب رعایت شود. |
|
|
|
|
|
|
6 |
متن یک پرسش نباید راهنمای پاسخ آن پرسش یا پرسش دیگر باشد. |
|
|
|
|
|
|
7 |
پرسشها باید با عبارت دقیق و دور از ابهام طرح شوند (همه دانش آموزان باید برداشت یکسان از پرسش داشته باشند) . |
|
|
|
|
|
|
8 |
اهداف مهم کتاب باید در کل آزمون مورد توجه قرار گیرد. |
|
|
|
|
|
|
9 |
پرسشها باید از روایی لازم برخوردار و برای سنجش هدف مورد نظر مناسب باشد. |
|
|
|
|
|
|
10 |
برای پاسخ پرسشهای تشریحی باید دامنه و حدی در نظر گرفته شود. |
|
|
|
|
|
|
11 |
تعداد پرسش ها مناسب و مطابق با دستورالعمل ارائه شده باشد. |
|
|
|
|
|
|
12 |
زمان در نظر گرفته شده برای آزمون با تعداد پرسش ها و محتوای آنها متناسب باشد. |
|
|
|
|
|
|
13 |
پرسش ها باید دارای صحت علمی باشند. |
|
|
|
|
|
|
سقف امتیاز : 52 |
امتیاز کسب شده |
ادامه پیوست 3
جدول شماره (2) : رعایت سطوح حیطه شناختی
سطوح حیطه |
نمرهای که میباید اختصاص یابد (نمره ملاک) |
شماره پرسش |
نمره اختصاص یافته |
انحراف از ملاک |
|||||||||||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
||||
دانش |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
درک و فهم |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
کاربرد |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
تجزیه و تحلیل |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ترکیب |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ارزشیابی |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مجموع انحراف از ملاک |
|
||||||||||||||||||||||
= 6 (مجموع انحراف از ملاک – 20) = امتیاز |
جدول تقسیم بندی نمرات به سطوح حیطههای شناختی جهت طرح پرسشهای دوره متوسطه
ردیف |
نام درس |
تقسیم نمره بین سطوح مختلف حیطه های شناختی |
||||||
دانش |
درک |
کاربرد |
تحزیه و تحلیل |
ترکیب |
ارزشیابی |
جمع کل نمرات |
||
3 |
شیمی پایه اول |
3 |
5/4 |
5/4 |
5 |
5/1 |
5/1 |
20 |
4 |
شیمی پایه دوم |
4 |
5 |
5 |
4 |
1 |
1 |
20 |
5 |
شیمی پایه سوم |
5/3 |
5 |
5 |
5/4 |
1 |
1 |
20 |
ادامه پیوست 3
جدول شماره (3) : وضوح پرسشها
ردیف |
موارد |
امتیازات |
||||
4 |
3 |
2 |
1 |
0 |
||
1 |
باید مشخصات سربرگ به طور کامل نوشته شده باشد. شامل: 1- نام و نامخانوادگی 2- نام درس 3- رشته تحصیلی |
|
|
|
|
|
2 |
پرسش ها باید خوانا باشند (کیفیت تکثیر، وضوح تصاویر و تایپ نمودن پرسشها و در هم نبودن آن ها). |
|
|
|
|
|
3 |
موارد منفی در پرسش باید با خط کشیدن زیر آن یا پررنگ کردن مشخص شوند و اعداد و ارقام برجسته تر از متن پرسش باشند. |
|
|
|
|
|
4 |
بارم هر پرسش باید در سمت چپ آن پرسش مشخص شود. |
|
|
|
|
|
سقف امتیاز : 16 |
امتیاز کسب شده: |
ادامه پیوست 3
جدول شماره (4) : ادبیات پرسشها
ردیف |
مـوارد |
4 |
3 |
2 |
1 |
0 |
شماره پرسشهایی که در آنها رعایت نشده است. |
1 |
باید در متن پرسشها غلط املایی وجود نداشته باشد. |
|
|
|
|
|
|
2 |
باید از نشانهها و نقطهگذاریها به طور صحیح استفاده شود. |
|
|
|
|
|
|
3 |
باید از جملههای کوتاه و روان استفاده شده باشد. |
|
|
|
|
|
|
سقف امتیاز : 12 |
امتیاز کسب شده: |
جدول شماره (5) : امتیاز کسب شده از جدولهای ارزشیابی کیفیت پرسشها
امتیاز کسب شده از جدول شماره (1) |
|
امتیاز کسب شده از جدول شماره (2) |
|
امتیاز کسب شده از جدول شماره (3) |
|
امتیاز کسب شده از جدول شماره (4) |
|
جمع امتیازها |
|
گروه آموزشی استان...............................
تاریخ بررسی ................................