گروه های اموزشی متوسطه ی منطقه ی 4

ارائه مطالب آموزشی در وبلاگ گروه های آموزشی

ارائه مطالب آموزشی در وبلاگ گروه های آموزشی

روشهای نوین در تدریس درس عربی

يكشنبه, ۷ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۸:۵۴ ب.ظ

 

                روشهای نوین در تدریس درس عربی

وسایل نمایشی :پوسترها- طلق‌های شفاف - اسلایدها- چارتهای گردون و ایستاده- CD‌ و فیلمهای نمایشی

  وسایل مرجع: کتابهای مرجع مرتبط با درس و قواعد- فرهنگ های لغت

 وسایل گروهی : بازیهای نمایشی- مکالمات گروهی- روزنامه دیواری های مختلف- تئاترهای گروهی (متون درسها) (قواعد- ترجمه تصویرها و غیره) (متن و نمایشنامه‌های عربی).

 وسایل کمک آموزشی دیداری – شنیداری»که  نوع خاص هم می‌گویند. (چون هم جنبه دیداری دارند و هم جنبه شنیداری)

مانند: فیلم‌های مختلف در زمینه نمایش متن درسها- CDهای مختلف آموزشی (قواعد- متن- تمرینات) نمودارهای  افعال مزید و اسمهای مشتق و ضمایر و...- پروژکتور - اورهد به همراه توضیحات معلم- تصویرهای مختلف بصورت چارت - اسلاید به همراه توضیح معلم- نوار و ضبط صوت -ویدئو و تلویزیون و غیره

روشهای ایجاد علاقه به زبان عربی

1-     استفاده از نمایشنامه عربی برای آموزش مکالمه و بیان متون درسهای عربی

2-   پرسش و پاسخ با استفاده از کارتهای رنگی برای تفهیم کلمات و اصطلاحات (لغات درس به همراه معانی نوشته شود و استفاده از کارتها در جهت مکالمه ساده)

3-   استفاده از نمودارهای مختلف مثل (چارتهای درختی- چارتهای مغناطیسی- چارتهای گردون- چارتهای ایستاده و بنر و تابلوهای مختلف در جهت تدریس مطالب درس- چارتهای کاغذی و غیره)

4-   استفاده از جدول کلمات در اندازه‌های مختلف و شکلهای مختلف برای درک و فهم و ایجاد علاقه درس عربی. مثلاً در گوشه کلاس از تابلو اعلانات استفاده شود. جدول با یونولیت ساخته شود یا به شکل دفترچه .

-   استفاده از نوارهای صوتی در جهت تقویت قرائت دانش‌آموزان- فیلمهای موجود مثل شیر شاه- تام و جری به زبان عربی- فیلم محمد رسول‌الله- CDهای مختلف آموزشی که موجود است.

6-   تشویق دانش‌آموزان به مطالعه مجلات عربی (کودکان مثل الهدی- کیهان بچه‌های عربی- روزنامه الوفاق و غیره) و حتی نوشتن مکالمات ساده و ترجمه از طرف دانش‌آموزان کتابها و مجلات مختلف عربی که منتشر می‌شود.

7-   تشویق دانش‌آموزان به گوش دادن اخبارهای عربی و حتی جمع آوری بعضی از مطالب یا عبارات ساده (مثل شبکه‌های العالم- الکوثر و غیره)

8-     تهیه روزنامه دیواریهای عربی در زمینه قواعد- متون داستانی- ترجمه‌های تصویری- معارف قرآنی و احکام و غیره

9-   قرائت اشعار عربی در کنار اشعار فارسی توسط معلم- متون دینی ساده به عربی- آیات قرآن کریم و مطابقت به درس و عنوان (مثلاً در درس القصرالزجاجی رجوع به سوره نمل) یا درس اصحاب الکهف (سوره کهف) 

10- استفاده از گروه‌های نمایشی کلاس در زمینه اجرای تأتر متن دروس- مکالمات ساده- مسابقات گروهی- گفتگوهای دو به دو و غیره

11- تهیه جزوه‌های آموزشی در قالب پو پوستر- چارتهای نمایشی- مطابقت آیات و احادیث با متون یا قواعد درسها- کتابچه لغات- کتابچه افعال

12- اجرای مسابقات متنوع در کلاس در زمینه لغات- قواعد و غیره (مثلاً با کارت- توپهای کوچک- مکالمات دو نفره و غیره)

13- استفاده از خلاقیت و ابتکار دانش‌آموزان در زمینه تهیه قواعد و مطالب درسی کتاب

14- استفاده از قصص قرآنی پیرامون متون درس و یا جهت متنوع

 کردن و رفع خستگی کلاس

15- تهیه کارتها و چِک های امتیاز جهت فعال کردن کلاس خود.

16- تشویق دانش‌آموزان به حفظ کردن مکالمات ساده و اجرای آنها در کلاس

17- استفاده از کتابهای مرجع مثل فرهنگ لغات و دیگر کتابها جهت آشنایی بیشتر دانش‌آموزان

18- محول کردن ترجمه دروس به دانش‌آموزان و  تشویق دانش‌آموزان

به ترجمه متون دینی که در حد ساده باشند.

19- تهیه دفترچه لغات- دفترچه افعال و قواعد.

20- استفاده از فلش کارت در زمینه لغات یا قواعد دروس مختلف

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۲/۰۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی