گروه های اموزشی متوسطه ی منطقه ی 4

ارائه مطالب آموزشی در وبلاگ گروه های آموزشی

ارائه مطالب آموزشی در وبلاگ گروه های آموزشی

کارگر لرستانی که با یک رمان به نوبل معرفی شد

چهارشنبه, ۳ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۸:۱۵ ق.ظ

کارگر لرستانی که با یک رمان به نوبل معرفی شد : ۲۴ دی ۱۳۹۲

مستند "برای گونگادین بهشت نیست" درباره کارگری لرستانی که به دو زبان فارسی و انگلیسی مسلط بود و رمانی با نام "برای گونگادین بهشت نیست" نوشت که در دوران خود فروش جهانی موفقی داشت، در جشنواره فیلم فجر نمایش داده می‌شود.

گروه فرهنگی مشرق- سید غلامرضا نعمت‌پور که با فیلم "برای گونگادین بهشت نیست" در بخش مستند سی و دومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: جشنواره فیلم فجر ویترین سینمای ایران است و قطعا در چنین ویترینی سینمای مستند باید جایگاه ویژه ای داشته باشد اما متاسفانه تجربه نشان داده است که سینمای مستند در این جشنواره همواره در حاشیه بوده است و تبلیغات درستی در این حوزه صورت نمی‌گیرد.

این مستندساز در ادامه افزود: رسم بر این است که در جشنواره های مهم دنیا سینمای مستند جایگاه ویژه‌ای داشته باشد و این جایگاه با تبلیغات و اطلاع‌رسانی مناسب تثبیت می‌شود. از همین رو انتظار می رود این تبلیغات و اطلاع رسانی در ایام جشنواره فیلم فجر هم برای سینمای مستند به درستی صورت گیرد.

کارگردان تقدیر شده در هفتمین جشنواره سینماحقیقت درباره سوژه فیلم "برای گونگادین بهشت نیست" توضیح داد: این فیلم درباره یک نویسنده لرستانی است که در سال 1320 در حمله انگلیس ها به ایران زبان انگلیسی را یاد می گیرد و با آنها حشر و نشر می‌کند. این نویسنده لر به سفارش شخصی به نام "ستوان همینگ" داستان می‌نویسد.

وی در ادامه افزود: این داستان در سال 1965 میلادی در انگلیس به چاپ رسید و در طول یک سال به یکی از پرفروش ترین کتاب‌ها در انگلیس و آمریکا تبدیل شد. در آن زمان خبر انتشار کتاب "برای گونگادین بهشت نیست" در نشریه های انگلیس چاپ می شود و به دنبال آن مدیر وقت روزنامه اطلاعات این مطلب را در نشریه‌های خارجی پیدا می‌کند و پس از آن سراغ این نویسنده لر یعنی "علی میردریکوندی" می‌رود و او را معرفی می‌کند.

نعمت‌پور در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به ساختار این فیلم مستند گفت: این مستند پرتره‌ای درباره "علی میردریکوندی" است و این نویسنده درباره آن دوران و شرح نگارش کتاب "برای گونگادین بهشت نیست" سخن می‌گوید. میردریکوندی نویسنده ای است که در دوران حیاتش کسی او و اثرش را نشناخت و زمانی با توانایی و استعدادش آشنا شدند که دیگر در قید حیات نبود.
وی افزود: تلاش های بسیاری کردیم تا به وسیله آشنایان و خانواده وی زوایای پنهان زندگی و مرگ این نویسنده لر آشکار شود و ما تمام سعی مان بر این است، تا با ارایه نظرات و دیدگاههای معاصران این شخصیت ادبی بتوانیم او را بیشتر به جامعه ادبی استان و کشور معرفی کنیم.
وی در خصوص محدودیت های این فیلم مستند تصریح کرد: با اینکه کمتر از صد سال از انتشار داستان های علی میردریکوندی می گذرد اما اسناد کمی درباره زندگی و آثار او وجود دارد.

این مستندساز با اشاره به اینکه این نویسنده علاوه بر "برای گونگادین بهشت نیست"، کتاب دیگری به نام "نورافکن" نیز داشته است، عنوان کرد: "نورافکن" که در 17 جلد نوشته شده است از جهت ارزش های ادبی در جایگاه خوبی قرار دارد  و این کتاب اکنون در آرشیو دانشگاه آکسفورد وجود دارد اما هرگز به چاپ نرسید.

نعمت‌پور در پایان گفت: در هر صورت امیدوارم جشنواره فجر به معنای واقعی فرصت مناسبی برای اهالی سینما به ویژه مستندسازان باشد تا بتوان در این فرصت آثار جوانان مستندساز را هم دید.

علی میردریکوندی، کارگری ساده بود که به خاطر نبوغ خارق العاده اش داستانی شگفت انگیز را به رشته تحریر آورد و حتی برای دریافت نوبل ادبی به آکادمی نوبل معرفی شد.
دهقان‌زاده فقیر لرستانی حوالی جنگ جهانی دوم، پیشخدمت افسران انگلیسی در ایران بود و باهوش سرشار خود خواندن و نوشتن انگلیسی را به خوبی فرا گرفت و دو کتاب به انگلیسی نوشت: یکی به نام "برای گونگادین بهشت نیست"(No Heaven for GungaDin) و دیگری داستان مفصلی با عنوان نورافکن (Irradiant) که دست‌نویس و نسخه تایپی آن در کتابخانه بادلیان آکسفورد نگهداری می‌شود. ایران‌شناسان معروفی چون زینر، کراین بروک و به ویژه دیوید بیوار به بررسی جایگاه ادبی میردرکوندی پرداخته‌اند.
کتاب میردریکوند نخستین بار با ترجمه غلامحسین صالح یار به جامعه ادبی ایران معرفی شد و جالب آنکه تا مدت ها بسیاری در حقیقت او شک کردند و آن را ساخته ذهن جان همینگ افسر انگلیسی می دانستند. اگر چه بعد ها این شائبه رفع شد اما هنوز زندگی میردریکوند آمیخته با ابهامات بسیار است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۲/۰۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی